Minggu, 07 Februari 2010

Prestasi dan Penghargaan

Eda ngaden awak bisa,
Depang anake ngadanin

Kalimat berbahasa Bali di atas kalau saya terjemahkan secara bebas berarti: janganlah (kita) merasa atau mengira diri sudah mampu atau pintar, biarkan orang lain menilai dan memberi nama. Saya memaknai kalimat tersebut mengandung pesan agar kita bersikap rendah hati, tidak menggembar-gemborkan kemampuan, kepintaran, atau kehebatan diri (yang kadang-kadang belum seberapa). Apalagi kemampuan, kepintaran, atau kehebatan diri yang digembar-gemborkan itu hanya sebatas wacana.

Sebagus dan sehebat apa pun ceritera kita tentang kemampuan, kepintaran, atau kehebatan diri, pada akhirnya kita harus dapat membuktikannya. Pada awalnya mungkin orang lain akan terkesan dengan apa yang kita ceriterakan. Mereka kagum dengan kemampuan, kepintaran, atau kehebatan diri kita. Tetapi apabila dikemudian hari kita tidak dapat membuktikan kemampuan, kepintaran, atau kehebatan diri dengan prestasi yang nyata, maka rasa terkesan atau rasa kagum orang lain itu tidak akan bertahan lama. Rasa terkesan dan rasa kagum itu secara perlahan akan sirna.

Jika kita memang orang yang mampu, pintar, atau hebat (sekali pun tanpa ceritera yang hebat dari diri kita), orang lain akan menemukan kehebatan itu lewat prestasi nyata yang kita hasilkan. Dalam perjalanan waktu kalau pun sesekali kita tidak mampu membuktikan apa yang kita ucapkan, orang lain mungkin akan mengabaikan atau memaafkan. Akan tetapi jika kita ingin meninggalkan kesan baik yang bertahan lama kita harus dapat membuktikan hasil nyata dari ucapan tersebut.

Oleh karenanya, kita harus membiasakan untuk menunjukkan kemampuan diri dengan tindakan nyata. Membiasakan diri mengggunakan kemampuan, kepintaran yang dimiliki (sekali pun kecil) untuk menghasilkan prestasi nyata. Orang lain akan memberi penilaian dan memberi nama atas hasil/prestasi dari tindakan kita. Mereka (orang lain) juga yang akan memberi penghargaan atas prestasi nyata kita. Kita tak akan pernah meraih penghargaan apapun dari orang lain tanpa melakukan sejumlah tindakan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar